top of page

Plastic soep?

De laatste tijd hoor je steeds meer over de plastic soep maar wat is dat nou eigenlijk?

In onze oceanen drijft er steeds meer plastic. Het zal je misschien verbazen maar het meeste plastic in de oceanen komt van het land. Afval wordt op straat gegooid en gaat via regenputten en rivieren de zee in. Ook bestaat een groot deel uit visnetten die per ongeluk kwijtraken of stiekem overboord worden gegooid. Wat je misschien ook zal verbazen is dat er ook veel plastic rond drijft wat je niet met het blote oog kan zien. Dit deel bestaat uit minuscule vezeltjes uit synthetische kleding en piepkleine plastic bolletjes uit cosmetische producten zoals douche scrub.

Plastic is een materiaal wat in de natuur niet volledig afbreekt. Het bestaat uit meerdere chemische stoffen. De toevoegingen die de stof plastic maken zijn vaak erg giftig en maken de kunststof niet of nauwelijks afbreekbaar.

Wat wel kan gebeuren, vooral in zee, is dat het plastic door zonlicht en zout water steeds verder afbreekt totdat je het bijna niet meer kan zien. We noemen het dan microplastic. Waarschijnlijk zal het zo lang je leeft nooit helemaal verdwijnen.

Zelf vind ik dit heel erg omdat het de onderwater wereld kapot maakt en de dieren het zien als eten en daardoor dood gaan.

Ik vind dit een interessant onderwerp om me in te verdiepen en jullie over te vertellen omdat het echt een wereld probleem is en we bewuster moeten omgaan met afval.

Tijdens de reis lijkt het me interessant om onderzoek te gaan doen naar de plastic soep en mijn kennis met jullie te delen zodat we allemaal bewuster kunnen worden over wat plastic doet met onze zeeën en wat we kunnen doen om dit te voorkomen.


Recente berichten
Archief
volg me op:
  • YouTube Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Basic Square
bottom of page